XC60: Er dette den beste fra Volvo nå?

Riktig utstyr, overflod med krefter, riktig størrelse og høy komfort – er XC60 den mest attraktive av alle de nye Volvoene de siste årene?

Smaken er som kjent forskjellig, «noen liker mora og noen liker dattera». Og så er det selvsagt noen som gjerne liker begge…

Dette får nå være som det er, men etter å ha kjørt den ene spennende nye Volvo’en etter den andre de siste par årene, faller mitt valg verken på «flaggskip» eller dyreste modell.

Ja, det var litt følelsen av å være Jeppe i baronens seng både i XC90 og V90, og den nye minstemannen i SUV-programmet, XC40, er slett ikke borte den heller, langt der ifra, men ved valg mot XC60 taper den på størrelsen – i hvert fall for mine behov.

Hva er det så som gjør XC60 til min favoritt? Her er noen svar:

Størrelsen:

XC60 er mer enn stor nok for de fleste, men har langt mer kompakte mål enn den ruvende XC90. Selv om bilene ved første øyekast ser veldig like ut, er forskjellen i ytre mål ganske solid: XC90 er nesten 30 cm lenger og drøyt 10 cm bredere enn XC60. Den er også godt og vel 10 cm høyere – og har 12 cm lengre akselavstand.

Mer kompakte ytre mål gjør XC60 «snillere» i bytrafikken, og ikke minst i trange parkeringshus.

Et sted må likevel forskjellen i ytre mål vise seg, og det gjør den først og fremst i bagasjerommet. XC60 er en rommelig femseter med 505 liter bagasjerom. I plug-in T8-utgave, som jeg prøvekjørte, krymper dette til 468 liter på grunn av batteriplasseringen.

XC90 byr til sammenligning på hele 651 liter – og selv som 7-seter er det igjen 291 liter volum bak bakerste seterad.

Men selvsagt har den ekstra plassen også en pris…

Kreftene:

XC60 er en ladbar hybrid. I T8-utgaven byr den på intet mindre enn 407 hk, hvorav 320 kommer fra en 2 liters bensinmotor med turbo. Den leverer et maksimalt dreiemoment på solide 400 Nm fra 2200 til 5400 omdreininger, og når man sper på med el-kreftene i tillegg, er det ikke noe merkelig ved at den relativt store og tunge bilen (driftsklar vekt 2349 kg, tillatt totalvekt med 8-trinns automatgir er 2700 kg) presterer 0-100 km/t på 5,6 sekunder og har en toppfart på 235 km/t.

Kjøreopplevelsen er super – her er det reelt kraftoverskudd, noe som også har et viktig sikkerhetsaspekt.

Fabrikkens opplysning om forbruk ved blandet kjøring på 0,21 l/mil tror jeg ikke man skal henge seg for mye opp i. For å klare dette, tror jeg kjøremønster og ladedisiplin må være absolutt optimalt: Korte daglige kjøreturer, og lading hyppig. Og selv da…

Utstyret:

Min prøvebil var særdeles godt utstyrt. Til en startpris på 764.200 kroner var det plusset på utstyr – pakker, tilleggsutstyr og tilbehør – for 154.050 kroner, sik at det hele ender med en pris på pene kroner 918.250,-.

Men så var det heller ikke mye som manglet. Teknikkpakke, for eksempel, omfattet head-up display, 360 grader parkeringskamera og ryggekamera, automatisk dimming av både inn- og utvendige speil, PRO navigasjon med sanntid trafikkinformasjon, blindsonevarsler, varsler for kryssende trafikk ved rygging og kollisjonsvarsling, og svingbare LED aktive hovedlys.

The new Volvo XC60 Sensus centre display updates

Inscription pakke PRO inneholdt komfortseter i ventilert nappa skinn, el-justering også av passasjersete, ryggmassasje i forseter, elektrisk seteputeforlenger og sidestøtte seterygg.

På toppen av dette kom så el. barnesikring, laminerte sideruter, Premium Sound Sensus Connect lydanlegg med subwoofer, parksensor foran med parkeringsassistanse ved lukeparkering og rygging inn på parkeringsplass, 20 tommer alufelger med 8 eiker og 19 tommers vinterhjul.

Til sammen blir dette en heftig bil; premium så det holder!

Komforten:

Volvo XC60 er et utmerket alternativ for uanstrengte og avslappede langturer. Både fjæringskomfort og støyisolasjon holder høyt nivå, og med Volvos fremragende seter skal man kjøre langt før turen virkelig oppleves slitsom.

Legg til et suverent lydanlegg – jeg anbefaler å prøve ut konsertsal-sounden! – og nok en viktig brikke er på plass for en hyggelig kjøretur.

For bilføreren er det ellers verdt å notere seg detaljer som adaptiv cruise kontroll, parkeringsvarmer med timer, oppvarmet ratt, fjernstart av varmer – og at bilen varsler/styrer/bremser selv hvis man er på vei ut i grøfta, også uten veimerking.

Ja, og så er det selvsagt også varme i baksetet…

2

Kort om Volvo XC60 T8 Inscription AWD:

Motor: 4-sylindret bensinturbo på 1969 cc. Ladbar hybrid – effekt 320 + 87 (el) hk. Maks dreiemoment 400 Nm v/2200 – 5400 o/min.

Drivverk: Firehjulsdrift, 8-trinns Geartronic automatgir, stabilitetssystem/antispinn og det meste av førerassistansesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4688 x 1902 x 1658 mm

Akselavstand: 2865 mm

Vekt driftsklar: 2349 kg

Tillatt totalvekt: 2700 kg

Hengervekt m/brems: 2000 kg

Bagasjerom: 468 liter

Akselerasjon, 0-100 km/t: 5,6 sek.

Toppfart: 235 km/t

Drivstofforbruk, blandet kjøring (oppgitt): 0,21 l/mil

CO2-utslipp: 49 g/km.

Pris: Prøvebil som beskrevet kr. 918.250,-. Volvo XC60 T8 Inscription AWD fra kr. 764.200,-.

XC60 T8 Inscription
Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar