Volvo XC60 sikrest av nykommere testet av Euro NCAP i 2017!

I løpet av 2017 har Euro NCAP testet og evaluert sikkerheten i nærmere 70 nye bilmodeller, og sikrest av dem alle var (kanskje ikke helt overraskende) Volvos nye XC60.

Men mange andre gjorde det også sterkt i Euro NCAPs travleste år hittil, og aller mest fornøyd er man kanskje i Wolfsburg. Forskjellige VW-modeller gikk nemlig til topps i hele tre av seks klasser:

– Arteon (Executive)

– T-Roc (Small off-road)

– Polo (Supermini)

Jeg tipper ellers at Opel er svært tilfreds med at Crossland ble best i klassen Small MPV, og på Skytta bør det ha blitt et ekstra kakestykke hos Subaru Norge etter at Subarus nye XV- og Impreza-modeller tok dobbeltseier i klassen Small Family Car!

5 stjerner til de fleste nye

Euro NCAP nyter som testorgan høy anseelse, og det kan ha stor betydning for markedsføringen av en ny bilmodell hvordan denne kommer ut av NCAP-testingen.

De fleste modellene som ble testet i 2017 var helt nye på markedet, og de aller fleste av dem oppnådde 5 stjerner. Sammen med Euro NCAPs tøffe testregime og evaluering bekrefter dette veldig godt hvordan sikkerheten kontinuerlig forbedres i nye bilmodeller.

Typisk nok oppnår facelift-utgaver av eksisterende modeller generelt lavere karakterer enn helt nye, fordi disse ikke har like avanserte passive sikkerhetssystemer og førerassistanse teknologier.

Mange sterke prestasjoner

– Gratulerer til Volkswagen! Å bli best i hele tre av seks klasser er en veldig sterk prestasjon, og det understreker tydelig hvilken forpliktelse konsernet føler for å levere sikkerhet på høyeste nivå til kundene sine, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

– Subaru og Opel leverer også klasseledende produkter, mens Volvo igjen bekrefter sitt renommé for sikkerhet – og Subaru triumferer dobbelt i klassen for små familiebiler.

Livreddende teknologi

Mer generelt betraktet er det gledelig å se hvor godt så mange nye biler presterer når det gjelder sikkerhet og stadig høyere grad av livreddende teknologi, tilføyde han.

Nødbremssystemer med fotgjengergjenkjenning ble først testet av Euro NCAP i 2016, men var allerede året etter tilgjengelig i 82 prosent av de testede modellene – og standard utstyr i 62 prosent av dem.

Cruise kontroll var tilbudt på 92 prosent av de nye bilene som ble testet, og var standard utstyr på 82 prosent, for å nevne noen høydepunkter.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar