Volvo V90 – premium god som noen!

Volvo V90
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

 

Trenger du mer premium enn dette, er det kanskje ikke bil du egentlig er på jakt etter? Tanken er nærliggende etter noen dagers bekjentskap med Volvos nye V90, som overbeviser i alle disipliner – en vakker bil, gjennomført i alle detaljer.

Forventningene til V70-etterfølgeren fra Volvo har vært skyhøye, men er desidert innfridd. Fornøyde forhandlere skriver kontrakter på løpende bånd, og nettopp den gjennomførte premium-opplevelsen er en svært viktig faktor for de fleste. Det er ingen tvil om at tre velkjente tyske merker er de som har gått opp premium-sporet for bilkundene, men nå kommer Volvo halsende bak for fullt!

V90 er en stor bil. Den mangler bare drøyt 6 cm på å strekke seg fem meter, og bredden er 1,88 meter. Egenvekt på drøyt 1800 kg bekrefter også størrelse. Bilen har fått en design som er lett å like, med harmoniske proporsjoner, og fritt for unødig juggel og stas.

Den innvendige plassen stemmer med størrelsen – også i baksetet er det meget fine forhold både i bredde, høyde og beinplass. er Bagasjerommet er rommelig, om enn ikke størst i klassen.

Min prøvebil hadde nesten alt Volvo kan by på av utstyr og tilbehør, både for sikkerhet og komfort. Det sier ikke så lite. Som mange andre, har også Volvo et utvalg av ”pakker” som kan velges når man spesifiserer bilen sin. Prøvebilen hadde navigasjonspakke, Plusspakke med Volvo On Call, Inscription pakke, baksetepakke og Intellisafe pakke Inscription. Når man plusser på med en passe lang liste ekstrautstyr ellers, ender det hele med et pristillegg på drøyt 150 000 kroner, enda de forskjellige pakkene er til dels mye rabattert.

Ja, og så kommer selvsagt vinterhjul for nærmere 23 000 i tillegg…

Vi snakker med andre ord ikke billigsalg, men man får også mye for pengene.

Plusspakken med Volvo On Call omfatter blant annet el. oppvarmede spylerdyser i viskerbladene, parkeringsvarmer og oppvarmet ratt. On Call er et nød- og assistansesystem med bl.a. sporing av stjålet bil og fjernstart av varmer.

Inscription-pakken byr på nappa ventilerte skinnseter, el. passasjersete med minne, ryggmassasje i setene, elektrisk seteforlenger og sidestøtte i seteryggen på begge forseter.

Intellisafe pakken omfatter head-up display, automatisk dimming av utvendige speil, og svingbare LED aktive hovedlys som bare blender ned for møtende biler, og ellers leverer fullt fjernlys. Vår opplevelse av dette var at V90 må ha noe av det beste markedet kan by på av hovedlys.

Til Intellisafe hører dessuten blindsonevarsler, varsel for kryssende trafikk ved rygging, og kollisjonsvarsling for biler som kommer bakfra.

På listen over ”Options” finner vi bl.a. el. soltak, tonede ruter bak, 20 tommers hjul, Car play med ekstra USB-uttak og et virkelig premium lydanlegg med bl.a. ”konserthus-lyd”. Det siste er en opplevelse i seg selv.

Prøvebilen hadde 4-sylindret dieselmotor med friske 235 hk, automatisk firehjulsdrift og automatgir. Med et maksimalt dreiemoment på nærmere 500 Nm, er selvsagt trekkraften formidabel. Kreftene avleses lett på ytelsene: 0-100 km/t på 7,2 sekunder med en stor stasjonsvogn lar seg høre, og det samme gjelder toppfart på 240 km/t. Et forbruk ved blandet kjøring på 0,59 l/mil oppgir fabrikken. Jeg var ikke helt der, men brukte ikke så mye mer – 0,67 noterte vi.

På veien er Volvo V90 en komfortdrøm, om det er det man vil ha – tyst, behagelig fjæring/demping og et klimaanlegg med fire soner som gir stabilt inneklima i bilen. Vil man derimot noe helt annet, så er det flere valgbare kjøremodus tilgjengelig, noe som åpner hyggelige muligheter også for mer inspirert kjøring med den stor bilen.

Innenfor gitte rammer har også nye Volvo V90 en viss grad av mulighet for selvkjøring. Intellisafe Assist inkluderer aktiv cruise kontroll og aktiv assistanse med automatisk styring opp til 130 km/t med Aktiv filholder.

Med Run off Road Mitigation varsler bilen selv, og styrer/bremser dersom man er på vei ut i grøften – selv uten veimerking.

For den ekstra lovlydige kan det jo være verdt å merke seg at bilen har automatisk hastighetsbegrenser som følger oppgitt hastighet fra skiltinformasjon. Denne funksjonen må stilles inn.

På komfortsiden nevner jeg ellers el. bakluke med handsfree åpning, elektrisk nedfellbar bakseterygg, nøkkelløs åpning og start/stopp, og ryggekamera.

Når det gjelder sikkerhet har Volvo lenge vært i fremste rekke. V90 er selvsagt ikke noe unntak, og har det meste man kan ønske seg av utstyr for både aktiv og passiv sikkerhet. City Safety er en viktig del av dette, med kollisjonsvarsler med autobrems som er virksom også i mørke, og som i tillegg til bil omfatter syklister, fotgjengere og store dyr.

Tretthetsvarsling er selvsagt på plass, bilen har alt som kan tenkes av kollisjonsputer, panikkbremsassistanse med nødbremselys ved hard nedbremsing, bremsepedal som gir seg ved kollisjon, stabilitetssystem og antispinn, whiplashbeskyttelse på begge forseter og Isofix barnesetefester på begge ytterseter bak.

Volvo V90 imponerer, ingen tvil om det. Bilen byr på en veldig attraktiv kombinasjon av veiegenskaper, ytelser, komfort og utstyr.

Det kan vanskelig sies at den er billig; prøvebilen hadde en prislapp pålydende 882 770 kroner, hvorav diverse tilleggspakker og utstyr utgjorde til sammen ca. 174 000 kroner. Hadde ikke alle pakker vært så rabattert, ville man endt et sted mellom 900 000 og 950 000 kroner.

Startprisen for en V90 D5 AWD Inscription med automatgir er 708 900 kroner.

Pågangen etter nykommeren hos forhandlerne tyder uansett på at kundene vurderer den til å være vel verdt prisen!

Kort om Volvo V90 D5 Inscription AWD aut.:

Motor: 4-sylindret diesel, 1969 cc, 235 hk v/4000 o/min. Maks. dreiemoment 480 Nm v/1750-2250 o/min. Euro 6.

Drivverk: Firehjulsdrift, automatgir. Elektronisk stabilitetssystem/antispinn. Bakkestartassistanse.

Lengde x bredde x høyde: 4936 x 1879 x 1443 mm

Akselavstand: 2941 mm

Egenvekt/tillatt totalvekt: 1817/2400 kg

Tilhengervekt m/brems: 2200 kg

Bagasjerom, liter (uten/med nedfelt baksete): -/1526 l

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,2 sek.

Toppfart: 240 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 0,59 l/mil (oppgitt), 0,67 l/mil (oppnådd)

CO2-utslipp, g/km: 129 g/km

Pris fra: 708 900 kroner

Pris, testbil: 882 770 kroner.

 

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com