Tror du at du ser godt? Da må du kanskje tro om igjen!

Gater og veier er fulle av bilførere som tror de ser godt. Det trodde jeg også, helt til jeg – litt tilfeldig – tok ny synsprøve. Tilfeldig fordi jeg likevel skulle intervjue optikeren, og fordi jeg de siste par årene har hatt en pussig synsutvikling som jeg var nysgjerrig på:

Jeg har klart meg bedre og bedre uten briller (som jeg har brukt de siste par tiårene), ja, jeg kan til og med lese avisen igjen  uten briller, selv om det fortsatt er lettere med brillene på nesen.

Jeg var nær ved å begynne å tro på mirakler, men den illusjonen ble effektivt drept av optiker Christine Hægstad hos Interoptik Drammen:

– Du har grå stær.

Så nå venter jeg på operasjon i stedet for fortsatt mirakel…

 

MANGE TROR DE SER BEDRE ENN DE FAKTISK GJØR

Dessverre er jeg nok ikke alene om å tro at jeg ser bedre enn jeg faktisk gjør. Optikeren bekrefter at ikke så få som tar synsprøve litt oppe i åra får samme opplevelse som meg: Synet er atskillig dårligere enn man selv tror. Trøsten er at det kan gjøres mye bedre med ganske enkle grep.

For mange holder det med nye briller eller linser, for andre av oss – ganske mange, faktisk – må det altså operasjon til. Jeg innrømmer at jeg finner trøst og motivasjon i kunnskapen om at det gjennomføres 50 000 grå stær-operasjoner her i landet hvert eneste år.

MØRKEKJØRING BLIR MER KREVENDE

Bilførere som ser for dårlig er et faremoment i trafikken. Derfor er det så viktig at hver og en tar ansvar for egen og andres sikkerhet ved å ta synsprøve jevnlig, og få gjort nødvendige korrigeringer.

En del av aldringen er svekkelse av synet, noe vi bare må ta inn over oss. Det er mange sider ved dette, men de aller fleste som kan multiplisere konfirmasjonsalderen med 4, 5 eller mer, kan vel underskrive på at det ikke er særlig morsomt å kjøre i mørke lenger, og at man mye lettere blendes – både av sol og møtende billys.

Trafikklærere, og optikere, har sine metoder for å avsløre svekket syn.

DETTE ER SJEKKLISTENE!

Dette er noen punkter man lett kan ryke på:

Ser du trafikkskilt sent?

Myser du for å se bedre?

Er det vanskelig å plassere bilen riktig i kjørebanen?

Har du problemer med fartstilpasning?

Virker du uoppmerksom?

Disse fem indikatorene bruker trafikklærerne for å avsløre dårlig syn, og optikerne plusser på enda flere:

Vinglete kjøring

Blunker mye/blendes

Gnir seg mye i øynene

Uoppmerksom på andre trafikanter

Endrer kjøreatferd når lyset er for dårlig.

Du kan jo kjenne etter selv om ett eller flere av disse punktene stemmer i ditt tilfelle!

transport, business trip and people concept – senior businessman hands driving car

SYNSKRAV UENDRET I FLERE TIÅR

Noe Christine Hægstad synes er merkelig, er at synskravet ved førerprøve for personbil har stått uendret i mange tiår. Samtidig har trafikken blitt mangedoblet, og trafikkbildet er mer krevende og komplisert enn noen sinne.

– Innskjerpingen av helsekravene for førerkort 1. oktober 2016 har gjort det enklere å oppdage bilførere som ikke oppfyller kravet for bilkjøring.

I tillegg til å sjekke hvor godt de ser, skal optikere også sjekke sidesynet og mørkesynet. Mange ser godt nok i dagslys men ikke godt nok i mørket. Hvor godt vi ser i mørket er nemlig også et krav som skal oppfylles.

OPTIKER: BRILLER ER OFTE NOK

– Optikere har mulighet til å henvise for øyeoperasjoner, få noen potensielt farlige bilførere ut av trafikken, og si at de må bruke briller for å se godt nok. Det er viktig ikke bare å se så godt som du ”trenger” for å oppfylle kravet for førerkort, men så godt som mulig for deg. Dette løses ofte ved å bruke briller.

Vi optikere mener likevel fremdeles at fastlegene kunne vært strengere når det gjelder å oppdage hvem som faktisk ikke ser godt nok til å ferdes trygt i trafikken, sier Christine Hægstad.

DÅRLIG AVSTANDSSYN OPPDAGES SENEST

– Dårlig avstandssyn er noe av det som oppdages senest. Alle oppdager selv at de trenger lesebriller. Dårlig avstandssyn innebærer rett og slett at øyet ikke lenger klarer å skarpstille raskt nok til at du i ser det du burde ha sett fort nok, sier hun videre, og peker på en annen stor utfordring:

– Tenåringer blir mer nærsynte enn før pga mye mobil, nettbrett og pc. Det er viktig å oppdage disse tenåringene når de skal begynne å øvelseskjøre så de får med seg alt i trafikkbildet.

Tenker vi oss en 18-åring som så bra da han tok førerkortet, men som så går løs på studier med mye skjermbruk, så vil han eller hun kunne oppleve at nærsyntheten fortsetter å utvikle seg videre helt til midten av 20-årene.

FOR DÅRLIG SYN I 50 ÅR!

Så har vi en lovgivning som bestemmer at man ikke behøver å sjekke synet i forbindelse med bilkjøring før man fyller 75 år, da førerkortet må fornyes med helseattest.

Det betyr jo i praksis at man kan kjøre med for dårlig syn i 50 år! Noe av det skumle med synssvekkelse er jo dessuten at den kommer snikende så gradvis at man ikke merker noe fra dag til dag, sier Christine Hægstad til slutt.

 

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar