Slike Ford Fiesta’er har du ikke sett før

Ford er godt i dytten på det europeiske markedet, og nådde i 1. kvartal en markedsandel på 8,0 prosent. I mars ble Ford dessuten nest mest solgte bilmerke i vår verdensdel, med 8,5 prosent andel.

Fullt så god er ikke farten her til lands, med en markedsandel for personbiler på 4,3 prosent ved utløpet av april. Men det skal tilføyes at noe av grunnen til dette kan være lite tilbud av aktuelle hybrider og elbiler.

Flere over samme lest

Så spørs det om Fords nye giv med stadig flere varianter av småbil-suksessen Fiesta vil slå positivt ut også i Norge? Her følger Ford en oppskrift som er velkjent fra flere andre produsenter, der en vellykket modell får nye brødre og søstre med andre egenskaper enn utgangspunktet: SUV og crossover, sportsbil-versjon og luksusmodell.

Slik skjer det nå med Fiesta, som allerede har mange venner også her i landet. Hittil har den vært kjent som en veldig kjøreglad liten 5-dørs kombi – best i klassen på mye, men også med sine begrensninger.

Seks forskjellige Fiesta’er

Nå kommer det stadig nye versjoner som gjør en Fiesta aktuell for stadig flere. Medregnet de som er under lansering, blir det i alt seks forskjellige Fiestaer å velge blant. Tre av dem kan best regnes som opprinnelig modell med forskjellige utstyrsnivåer: Trend er innsteg, ST-Line er den sportslige og Titanium er den velutstyrte.

Så kom for en tid siden luksusversjonen Vignale, som jeg plasserer et hakk over de «normale» modellene – og nå kommer forsyne meg en attraktiv crossover i Fiesta Active, og en kruttkjerring av de sjeldne i Fiesta ST.

Aktuell for hytteturene

Fiesta Active har tøffere styling og er høyere enn en standard Fiesta. Bakkeklaringen er økt med 18 millimeter, og støtdemperne er modifisert for å redusere støt og slag på dårlig vei. Høyere bil er mer aktuell for hytteturene, og da blir veikvaliteten så som så mange steder.

Logisk for modellene er tre kjøremodus å velge mellom – Normal, Eco eller Glatt. Den siste er tilgjengelig med manuell girkasse, og justerer elektronisk stabilitetskontroll og antispinn for å øke grepet på snø og is.

Fiesta Active har en startpris på 259 700 kroner.

3 sylindre, 1,5 liter, 200 hk

Er du mindre interessert i vinterlig kjøremodus, kan kanskje nye Ford Fiesta ST være et alternativ som frister? Her får du en liten bil med store ytelser – 0-100 km/t på 6,5 sekunder og toppfart 232 km/t!

Dette er tall som borger for stor kjøreglede, og jeg tviler ikke på at Ford har sørget for å ta godt vare på sine velkjente kjøreegenskaper også i denne lille hissigproppen!

Bilen er for øvrig Fords første Performance-modell med 3-sylindret motor.

Råsterk

Den leverer solid dreiemoment allerede på lave turtall – hele 290 Nm står til rådighet fra 1600 omdreininger og helt opp til 4000. En av hemmelighetene bak de gode ytelsene er en ny turbolader som bygger ladetrykk raskere og minimerer forsinkelse. Ford lover at resultatet både er bedre respons og morsommere kjøreopplevelse.

Nytt med motoren er dessuten sylinderkutt for første gang på en 3-sylindret Ford-motor.

Fra 342 000 kroner

Recaroseter i skinn hører naturlig med på en bil som denne, og det er lite å utsette på utstyrslisten ellers heller.

Bilen er på plass i Norge i neste måned, med startpris på det jeg vil kalle «hyggelige» 342 000 kroner for 3-dørs utgave. Fem dører koster 5000 kroner ekstra.

Godt hjulpet sikkerhetsmessig

Fiesta-modellene er godt utrustet også sikkerhetsmessig. Det sørger avanserte førerassistansesystemer for. Bilene har bl.a. to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer som kan overvåke 360 grader rundt bilen og opp til 130 meter forover. Den har også parkeringsassistent for både lukeparkering og parallell-parkering som i parkeringshus, utkjøringsassistanse, adaptiv cruise kontroll, fjernlysautomatikk, blindsonevarsler, varsel om kryssende trafikk, avstandsvarsling, fotgjengeroppdagelse, føreroppmerksomhetsovervåking og trafikkskiltgjenkjenning.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar