Praktiske løsninger og god komfort i ny Citroën-SUV!

Jeg er sikker på at mange trofaste Citroën-venner er fornøyde med at merket igjen går sin egen vei i markedet. Nå handler det om SUV-satsingen, som ble innledet så vellykket med C3 Aircrossfor ikke lenge siden.

Nå topper Citroën programmet med sitt nye flaggskip, Citroën C5 Aircross. Denne modellen er allerede på markedet i Kina, og mot slutten av året er den på plass her i landet, bekrefter importøren. I første omgang blir det da bensin- og dieselvarianter å velge blant, før en ladbar hybrid dukker opp et års tid senere.

Skiller seg ut

Det finnes for øvrig også en C4 Aircross. Dette er en forlenget utgave av C3 Aircross for det kinesiske markedet.

C5 Aircross er en relativt stor bil, 4,5 meter lang, og med bagasjerom som er blant de største i klassen – 580 til 720 liter volum, avhengig av posisjonen til baksetet.

Utvendig skiller bilen seg klart ut i mengden, og dermed har merket igjen fått et lett identifiserbart særpreg. Viktige grep her er de runde formene, og designelementer som Airbump-løsningen på dørene.

Personliggjøring

Som resten av modellrekken, kan også C5 Aircross personliggjøres i stor grad. Dette ordner man med et trettitall ulike kombinasjoner av lakkfarger og fargede detaljer, i tillegg til fem alternative interiør-stemninger med matchende farger og materialvalg som bygger opp under premiumfølelsen folk vil ha i en bil som denne.

Den berømte komforten

Den velkjente Citroën-komforten blir tatt vare på av to innovasjoner: Fjæringen med såkalte Progressive Hydraulic Cushions (PHC) og Advanced Comfort-setene (AC).

Førstnevnte fungerer ved å bruke hydraulikk til å absorbere brå ujevnheter i enden av fjæringens arbeidsområde, både når demperen presses sammen og når den strekkes ut. På denne måten skal den sørge for optimal komfort uansett underlag. Systemet ble først lansert på nye C4 Cactus, og vil være bærebjelken i Citroëns komfortprogram fremover.

Første Citroën med ladbar hybrid

C5 Aircross er spekket med moderne teknologi – fra et 12,3-tommers TFT-instrumentpanel og en 8-tommers berøringsskjerm i midtkonsollen, til 20 førerassistansesystemer og avanserte oppkoblingsmuligheter. Bilen leveres blant annet med Highway Driver Assist – og er selvkjørende på andre nivå. Utstyr som trådløs lading av telefoner og ConnectedCAM-kamera er også på plass.

Motorer er altså fra starten av bensin og diesel, med effekt fra 130 til 180 hk i kombinasjon med den nye 8-trinsn automatgirkassen.

C5 Aircross blir dessuten Citroëns første ladbare hybrid mot slutten av 2019.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar