Nye Toyota RAV4 blir større, sterkere og rommeligere

RAV4 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nylig viste Toyota for første gang sin helt nye RAV4 offentlig. Dette skjedde på bilutstillingen i New York – og alle RAV4-fans kan glede seg: Bilen er blitt litt større, litt sterkere og byr på bedre innvendig plass.

At den har fått det jeg opplever som et mer smaksnøytralt design, tipper jeg vil føre til at også nye kjøpergrupper får øynene opp for denne supre og allsidige bruksbilen.

For er det noe Toyota RAV4 er, så er det nettopp en praktisk og trivelig bruksbil som løser alle hverdagens utfordringer på en utmerket måte. Dette særpreger bilen allerede, og er nok det som mest av alt har gitt den så mange venner.

Nå kommer den altså i helt ny utførelse. I femte generasjon blir den også den første RAV4 på Toyotas nye Global Architecture Platform (TNGA), noe som i følge fabrikken gir «betydelige forbedringer av kjøreegenskaper og sikkerhet».

Til det siste bidrar ikke minst forbedrede firehjulstrekk-systemer.

Et viktig bidrag til bedre dynamiske egenskaper ligger i at den nye plattformen har lavt tyngdepunkt og gunstig vektfordeling, og den gir et stivere karosseri foruten mer stabil og presis respons.

Nye RAV4 blir å få med to alternative drivlinjer – en ny hybrid-elektrisk drivlinje på 2,5 liter med mer krefter og lavt drivstofforbruk, og en ny 2,0 liter bensinmotor, som leveres enten med manuell girkasse eller automatisk.

Den hybrid-elektriske blir nok det klart foretrukne alternativet her i landet, også for den nye modellen. Her har Toyota utviklet en helt ny elmotor, og benytter dessuten en elmotor nummer to til å drive bakhjulene.

Dette skal gi høyt dreiemoment og kraft, reduksjon av tap, lavere forbruk og utmerket firehjulsdrift i ulike kjøresituasjoner, sier Toyota.

For versjonen med ren bensinmotor er det mekaniske firehjulsdrift-systemet forbedret.

Nye Toyota RAV4 har fått økt bakkeklaring og bredere sporvidde. Lengden er omtrent som dagens modell, men bredden er økt med 10 mm til 1855 mm. Akselavstanden er økt med 30 mm, noe som har gitt reduserte overheng foran og bak, og et rommeligere interiør. Også bagasjerommet har blitt større, og Toyota lover fleksibilitet i plassutnyttelsen både med seteløsninger og andre smarte knep.

De første bildene av den nye generasjonen er ellers tydelige på at det har skjedd veldig mye med interiøret også. Ikke minst kan det se ut til at den litt bortgjemte rekken med knapper innunder dashbordet nå endelig er borte.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com