Nissan Micra gir småbilen et solid løft!

Etter et år med en mengde spennende bilnyheter, er det nesten mest imponerende å se hvilken utvikling klassiske småbiler har hatt. Nissan Micra er et glimrende eksempel på dette. I årets nye utgave fremstår den nesten helt ugjenkjennelig fra utgående modell – så stor er forvandlingen!

Det starter med en utvendig design nøye tilpasset Nissans nye designuttrykk, og fortsetter med et tofarget interiør som er både lekkert og funksjonelt. Både innvendig plass og bagasjeromvolum overrasket positivt, men rosinen i pølsa er likevel uten tvil bilens stødige og forutsigbare veiegenskaper.

At den er kvikk og morsom å kjøre på svingete veier er en pluss-egenskap, men jeg vil tro at det for de fleste Micra-kundene vil veie atskillig tyngre med den gode kjørekomforten. Bilen virker rett og slett større enn den er, med rolige og passe myke fjæringsbevegelser.

Den krenger minimalt, og både plass og kjøreegenskaper profiterer selvsagt på den gode akselavstanden.

Min prøvebil var utstyrt med IG-T 90 turbo bensinmotor. Dette er en 3-sylindret rekkemotor med 0,9 liter sylindervolum og 90 hk. Den gir en toppfart på 175 km/t og akselerasjon 0-100 km/t på drøyt 12 sekunder.

Ingen ytelses-versting, altså, men nok til all vanlig bruk. Til gjengjeld mener fabrikken at den bør klare seg med 0,46 l/mil ved blandet kjøring, noe som selvsagt viser seg svært vanskelig å kopiere i praktisk bruk. Jeg var nok nærmere 0,60 l/mil…

Motorer med tre sylindre går for tiden sin seiersgang i mindre biler, og Nissans versjon er slett ikke noe dårlig alternativ. Motoren virker arbeidsvillig og opplagt, gitt litt turtall, og leverer krefter de fleste vil oppleve som tilstrekkelige.

I marsjfart på norsk landeveis-nivå går den også ganske tyst, men i noe høyere hastigheter på motorvei blir duringen litt vel hørbar for min smak. Dette tror jeg kan kompenseres langt på vei med litt mer omfattende støyisolering.

En ganske kraftig brumming ved rask akselerasjon har den felles med andre 3-sylindrete motorer på markedet.

Å kjøre er Micra rett og slett trivelig, med en godt tilrettelagt førerplass der sikten er bra i alle retninger. Alt man trenger er oversiktlig og lett tilgjengelig – funksjonelt og betjeningsvennlig.

Nissan er flinke til å integrere avansert elektronikk i bilene sine, og prøvebilen hadde – som ekstrautstyr, riktig nok – Around-view-monitor med blindsonevarsling. Dette er genialt utstyr for å posisjonere bilen riktig ved for eksempel rygging, og Nissan var svært tidlig ute med å gjøre dette tilgjengelig også i rimeligere biler. I Micra koster dette tilvalget 4000 kroner, noe det er vel verdt.

Tekna-utgaven jeg kjørte hadde dessuten nyttige utstyrsdetaljer som bl.a. LED hovedlys, ryggekamera og parkeringssensorer bak,  bakkestartassistent, intelligent nødbremsing, intelligent filskiftvarsling, lysautomatikk, Nissan Connect integrert navi- og audiosystem med DAB+ og BOSE Personal lydsystem.

Som beskrevet blir prislappen på prøvebilen knappe 245 000 kroner.

Det er den vel verdt!

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar