Nå kan du fortelle bilen hva den skal gjøre!

Bosch tale
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Talestyring, ja, det har du kanskje vært borti. I flere og flere biler kan du bruke talestyring på for eksempel telefon og navigasjon, og stort sett funker dette greit. ”Kjør til Sogndal”, sa jeg. Og vips, kom kjøreruten opp på GPS-skjermen. Og til Sogndal kom jeg…

Nå tar Bosch dette et drøyt stykke videre med sin nye taleassistent Casey. Med dette systemet blir de fleste knapper og brytere avleggs og unødvendige, bekrefter Dirk Hocheisel hos Robert Bosch GmbH:

– Talestyringer som Alexa, Siri, Google, Cortana og Bixby har allerede overtatt styringen av smarte husholdninger; styrer belysning, oppvarming og støvsuger.

Nå setter vi taleassistenten bak rattet, og denne nye teknologien hjelper bilistene til å konsentrere seg mer uforstyrret om det vesentlige i trafikken – å ha fokus på det som skjer utenfor bilen.

Vi setter en stopper for kaoset av knapper på dashbordet. I noen biler i dag føler du nesten at du kommer inn i cockpit på et fly, med knapper, skjermer, menyer og undermenyer i det uendelige.

Med vår taleassistent Casey som sjåførens bisitter blir det både sikrere og mer komfortabelt å være bilfører, sier Hocheisel.

En tysk undersøkelse viser at forstyrrelser som innstilling av klimaanlegg eller navigasjon, og mobiltelefonbruk, er blant de viktigste årsakene til trafikkulykker.

Reagerer på hvert ord – også offline
Tidligere talekommandofunksjoner hjelper bare litt her. De er ofte strukturert som en meny av mulige valg. Bilisten skal lære strukturen utenat og lese av passende kommandoer fra displayet, og dette er like distraherende.

– Si hva du vil og på den måten du vil – Bosch setter nå en taleassistent i bilen som forstår bilisten som et menneske, sier Hoheisel.

Assistenten reagerer ikke lenger på strenge kommandoer. Casey forstår naturlige setningskonstruksjoner, og kan derfor klare betoninger og dialekter, noe den gjør i mer enn 30 land. Engelsk er ikke bare engelsk for språktalentet Casey, som snakker med britisk, amerikansk, newzealandsk eller australsk dialekt, sier Hocheisel videre, og legger til at mer enn ett års jobb er investert i utviklingen av talestyringen.

– Casey kan mer enn velkjente konkurrenter. Den tenker og lærer. Hvis bilisten f.eks. vil ringe til ”Paul”, gjennomgår systemet automatisk kontaktene, og tar høyde for bilistens aktuelle plassering, tidspunkt og situasjon, innen systemet svarer. På vei til kontoret betyr ”Paul” sannsynligvis en kollega på jobben, mens det samme navnet om kvelden muligens kan være bilistens beste venn.

For å være sikker stiller Casey et spørsmål: Jeg har funnet fem kontakter ved navn Paul. Vil du ringe til Paul Stevenson? Denne avhengigheten av konteksten er første trinn av kunstig intelligens.
En annen enestående teknisk utvikling er at bilisten f.eks. kan si destinasjonsadresser i Frankrike på fransk – uten manuelt å skulle foreta endringer av innstillingene. Eksempel: ”Naviger til Champ de Mars, Cinq Avenue Anatole Paris.”

Casey forstår automatisk destinasjonen, og beregner ruten til Eiffeltårnet.

Dessuten kan Bosch-assistenten klare seg helt uten en ekstern datatilkobling. Infotainmentsystemet i bilen tar seg av beregningen uten å sende data til skyen.

Casey blir heller ikke borte i tunneler, langt vekk fra områder med god mobildekning, eller i andre land, dersom smarttelefonen er offline.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com