Mitsubishi vil selge 500 Eclipse Cross i år

Mitsubishi starter året med lansering av en ny SUV i midten av februar. Eclipse Cross skal selges parallelt med Outlander og ASX, og plasserer seg størrelsesmessig mellom disse to.

De som syntes Outlander var for stor, og ASX for liten, får nå et topp moderne alternativ å velge til priser som starter på litt under 340 000 kroner med forhjulsdrift, og fra ca. 400 000 med 4×4.

Fra starten må du nøye deg med bensinturbo som eneste alternative motor:

– Ladbar hybrid av Eclipse Cross er planlagt, fordi plattformen er klar som ladbar hybrid med utgangspunkt på samme måte som Outlander PHEV.

Vi regner med at det vil komme en ladbar hybrid Eclipse Cross innen 2-3 år slik det ser ut nå. Mitsubishi Motors er jo nå en del av Nissan/Renault-alliansen, og det legges en kabal for fremtiden med merkene for flere ladbare plattformer, sier produktsjef Vegard Werner.

Den nye Mitsubishi-SUV’en er 4405 mm lang, 1805 mm bred, og høyden er 1685 mm. Akselavstanden er 2670 mm, og bakkeklaringen 183 mm. Egenvekten er 1425 – 1555 kg avhengig av modell, og tillatt totalvekt opptil 2150 kg.

Bagasjevolumet er 359 – 485 liter, avhengig av hvilken posisjon baksetene står i. Maks. volum med baksetet lagt ned er 1140 – 1159 liter, avhengig av modell.

Det er ikke vanskelig å se at Eclipse Cross er en Mitsubishi. Både front og sidelinje er svært gjenkjennelig, og det blir aldri feil å understreke slektskap til et merke med så bra kvalitetshistorikk.

Importøren har valgt å nøye seg med de to fineste utstyrsvariantene her på berget, fordi det tradisjonelt har vært de mest påkostede versjonene som er blitt valgt av både ASX og Outlander.

Både Intense og Instyle+ er svært godt utstyrt. Toppmodellen Instyle+ har bl.a. fått et helt nytt audio-system med en tynnere skjerm som står opp og ut av dashbordet. Systemet er selvsagt kompatibelt med smarttelefoner, både Apple CarPlay og Android Auto. Rockford lydanlegg med ni høyttalere og subwoofer i bagasjerommet hører med.

Toppmodellen har head-up display som formidler en rekke opplysninger, LED hovedlys, og den har oppvarmet ratt og oppvarmet baksete. Oppvarmbar frontrute gjør jobben med avdugging/avising enklere og mer lettvint, og Instyle+ har dessuten dobbelt panorama soltak.

På sikkerhetssiden er Eclipse Cross utstyrt med bl.a. blindsonevarsling, front kollisonsvarsler, filskiftevarsler, varsel om kryssende trafikk bak bilen og fjernlysassistent.

God høyde gjør inn- og utstigning bekvem, og en ekstra fordel er at dørsiden går helt ned og dekker mer av kanalene, slik at terskelen blir både smalere og lavere.

Andre seterad kan forskyves opptil 20 cm i lengderetningen, og bakseteryggen kan vinkles i flere trinn for å gi økt komfort.

Av drivlinjer får du ikke mange valg: Fra lanseringen kommer bilen med kun én motor – en ny 1,5 liters bensinmotor med turbo og 163 hk. Dreiemomentet er såpass bra som 250 Nm, og enda bedre er det at dette oppnås allerede ved 1800 omdreininger.

Med CVT gjør bilen 0-100 km/t på 9,3 – 9,8, med manuell girkassse tar det 10,3 sekunder. Toppfarten er 200 km/t.

Drivstofforbruk ved blandet kjøring blir oppgitt til 0,66 – 0,70 l/mil.

Jeg synes også det er grunn til nevne at motoren har registerkjede i stedet for rem.

To kraftoverføringer kan velges – 6-trinns manuelt gir eller 8-trinns automtgir (CVT).

Velger du firehjulsdrift (S-AWC, som det heter her), kobler bilen inn drift på bakhjulene ved behov. En rekke sensorer overvåker rattvinkel, hastighet, dreiemoment, differensialutveksling, krefter som påvirker krengningsgrad, akselerasjon og bruk av bremser for å tilpasse drivkrefter eller innbremsing av hjul for å minimalisere under- eller overstyring.

MMC Norge opplyser at salgsmålet for inneværende år er 500 Eclipse Cross.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar