Ny Mercedes-skjønnhet melder seg i mars!

Mercedes-Benz CLS, 2017, Edition 1, designo selenitgrau magno, Leder Nappa Schwarz 

Mercedes-Benz CLS, 2017, Edition 1, designo selenite grey magno, black nappa leather
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Ta en titt på denne! Fremdeles kan jeg ikke tenke meg noen som har et sikrere grep på lekkert coupé-design enn Mercedes-Benz, og med CLS Coupé ruller nå en ny skjønnhet ut på markedet; til Norge kommer den nye modellen i mars.

Om du gjetter på at den er velutstyrt, så gjetter du riktig. Det står bra til allerede fra fabrikk, og for det norske markedet er det plusset på ytterligere. Til høydepunktene hører Eidescreen cockpit med to 12,3 tommer skjermer, skinninteriør, ryggekamera og navigasjon, speilpakke og aktiv parkeringsassistent.

Mildhybrid og sterke dieseler

Bilen kommer med tre nyutviklede motorer, alle er rekkeseksere på 2,9 liter. To av dem er dieseler. CLS 400 d har den kraftigste personbildieselen fra Mercedes hittil, med 340 hk og 700 Nm dreiemoment.

Den tredje nyheten er en R6 bensinmotor med 48 Volt elektrisk system, 367 hk og 500 Nm. Den kommer som mildhybrid (EQ Boost). Det siste betyr et tillegg av ytterligere 200 Nm og 22 hk tilgjengelig i kortere perioder.

Den integrerte elektriske motoren assisterer forbrenningsmotoren eksempelvis ved akselerasjon, gjør det mulig å kjøre uten forbrenningsmotoren (”seilemodus”), og forsyner batteriet med strøm via regenerering.

For dieselmotorene oppgir fabrikkene et forbruk ved blandet kjøring på 0,56 l/mil, for bensinmotoren 0,75 l/mil.

Ytelser? Ingen fare – kjappest er bensineren, som gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder, mens de to dieselmotorene trenger henholdsvis 5,0 og 5,7 sekunder på det samme.

Inspirert av S-Klasse

Interiøret i CLS Coupé er synlig inspirert av flaggskipet S-Klasse, som blant annet rattet er hentet fra. Hentet fra S-Klasse er også det overlegne kjørelyset.

Bilen har nå fått fem seter i stedet for fire, og bagasjerom på 520 liter gir rimelig med plass til weekendbagasjen.

Bilens aktive og avanserte førerassistansesystemer hjelper med sikker avstand til bilen forn, og hastigheten kan justeres automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata. Med er også en forbedret Active Lane Change Assist, som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen.

Sikkerhet i lange baner…

Det er flust med andre sikkerhetssystemer også, i god Mercedes-tradisjon: Active Brake Assist, Lane Keeping Assist, ATTENTION ASSIST, Speed Limit Assist og PRE-SAFE® Sound, som sender ut en høyfrekvent lyd i forkant av en uunngåelig ulykke for å redusere potensielle hørselskader.

En annen nyhet i CLS Coupé er “ENERGIZING komfortkontroll” som kobler sammen ulike komfortsystemer i bilen, som for eksempel klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner, og gjør det mulig for eier å konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer eget humør og behov.

Skjønnheten har selvsagt også en pris. I dette tilfellet starter den på 955 000 kroner med dieselmotor med 286 hk. Vil du ha bensinmotoren med EQ Boost er inngangsprisen 1 020 000 kroner. Og så spørs det jo hvor mye ekstra utstyr du vil ha, da…

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com