Lexus løfter bestselgere enda et hakk!

Nylig var jeg i Madrid for å prøvekjøre oppgraderte utgaver av Lexus-bestselgerne NX 300h og CT 200h, og Toyotas prestisjemerke skuffet ikke denne gangen heller. Denne litt udefinerbare følelsen av lun og uanstrengt komfort er løftet enda et lite hakk opp.

Og meget bra var det allerede fra før.

SUV-en NX 300h er merkets bestselger både i Norge og i Europa, og har stått for over 30 prosent av Lexus-salget i vår verdensdel siden lanseringen i 2014.

Her i landet er det hittil solgt godt over 1800 slike biler, og salgsmålet for kommende år er 460 NX.

Nye CT 200h planlegger man å selge 210 biler av kommende år. Siden 2011 er det solgt nærmere 2000 biler av modellen her i landet. Bilen er den første luksus-hybriden i kompakt-segmentet, eller Golf-klassen, som mange også kaller det, og av 300 000 produserte biler, har 75 000 funnet sine kjøpere i Europa.

Ved første øyekast er bilene svært like forrige årsmodell, men ser man nærmere etter er det endringer på frontgrill og lykter, foruten en del kosmetiske designgrep på hekken.

Også innvendig er det tatt oppgraderende grep, og størst er endringene her på NX 300h.

En viktig forandring er at alle modeller av både CT 200h og NX 300h nå har Lexus Safety System (LSS+) som standard utstyr. I denne pakken inngår kollisjonsvern med autobrems og fotgjengergodkjenning (PCS), skiltgjenkjenning (RSA), adaptiv cruise kontroll (ACC) i alle hastigheter, filskiftvarsling LDA), automatisk fjernlys (AHB) og en utvidet utgave av det siste for modellene fra F Sport og oppover.

NX 300h har alltid hatt fokus på komfort, både for seter, fjæring/demping og støyisolasjon. Jeg er usikker på om det er gjort noe med setene i den oppgraderte modellen, men disse var maget gode allerede fra før.

Understellet er det absolutt gjort noe med, med blant annet bedre dempere. Også innvendig støynivå er ytterligere forbedret, selv om også dette er en disiplin Lexus alltid har vært særdeles gode på. Bilen har også fått oppgradert variabelt dempingssystem, tilgjengelig for F Sport og Luxury.

Nytt ellers på N 300h er nye Bi-LED frontlykter allerede fra grunnmodell. Fra F Sport styrkes dette ytterligere med Bi-LED Matrix.

Kompaktmodellen CT 200h har mest fått detaljendringer, men multimediaskjerm på gode 10,3 tommer er vel verdt å nevne.

Begge modeller som ble presentert i Madrid var hybrider, noe som har blitt et kjennetegn for Lexus etter hvert. Her i landet er 99 prosent av Lexus-salget hybrid-modeller.

Med en systemeffekt på 197 hk plasserer ikke NX 300h seg blant de råeste i klassen. Bilen klarer 0-100 km/t på 9,2 sekunder, og har en toppfart på 180 km/t – respektabelt, og selvsagt mer enn nok for de fleste ut fra enhver saklig innfallsvinkel.

CT 200h har en systemeffekt på 136 hk, gjør 0-100 km/t på 10,3 sekunder, og har samme toppfart som NX 300h – 180 km/t. Det er altså ikke rå ytelser som er hovedargumentet for å velge en av disse to modellene.

Kanskje er det bedre grunner å finne i bensinforbruket: For minstemann oppgir fabrikken et blandet forbruk på 0,38 l/mil (med 16 tommers hjul), og for NX 300h er tilsvarende tall 0,50 – 0,53 l/mil, avhengig av om bilen har forhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Under min prøvekjøring i Madrid og områdene rundt byen lå forbruket ganske nær disse verdiene, noe som ikke minst har sammenheng med at en Lexus har relativt høy andel el-kjøring så lenge bilen kjøres ”normalt”.

Jeg har hatt mye av den samme erfaringen med andre full-hybrider fra Toyota også, men igjen står og faller mye med kjørestilen. Skal man få det beste ut av en slik teknologi, nytter det ikke å ha ambisjoner om å vinne hvert eneste lyskryss!

Lexus NX 300h plasserer seg i samme segment som for eksempel Toyota RAV4, VW Tiguan, Hyundai Tucson og Ford Kuga. Bilen er 4640 mm lang, 1845 mm bred og 1645 mm høy. Akselavstanden er 2660 mm, og bakkeklaringen er 185 mm.

Bagasjevolumet er 555 – 1600 liter, og i AWD-utgave kan den trekke henger på 1500 kg.

Golf-utfordreren CT 200h er 4355 mm lang og 1765 mm bred, mens høyden er 1455 mm og akselavstanden 2600 mm. Bagasjekapasiteten er 375 – 985 liter.

Det er absolutt ingen ting som virker billig med en Lexus, derfor overrasker prisene positivt. En NX 300h starter på 526 300 kroner (Comfort), og er allerede da bra utstyrt. Aller dyreste utgave er Sport S til 681 900 kroner, og listen over tilgjengelig ekstrautstyr er kort og lettlest, med hyggelige priser også her.

Tilsvarende starter CT 200h på 298 800 kroner (Comfort ECO), og ender med Sport S til 417 600 kroner. Også her er ekstrautstyrslisten raskt unnagjort.

Samtlige modeller har automatgir som standard utstyr.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar