Kollisjonspute-jubileer hos Mercedes-Benz

Die Mercedes-Benz S-Klasse der Baureihe 220 ist bei ihrer Premiere 1998 serienmäßig mit acht Airbags ausgestattet: zwei Front-Airbags für Fahrer und Beifahrer, insgesamt vier Sidebags vorn und im Fond sowie der neu entwickelte Windowbag auf beiden Seiten. 

The Mercedes-Benz S-Class of model series 220 was equipped with eight airbags as standard at its première in 1998: two front airbags for the driver and front-passenger, four side airbags in total at the front, and the newly developed window airbag on both sides in the rear.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det skapte store overskrifter da Mercedes-Benzi 1981 lanserte kollisjonspute for føreren i rattet (først i S-Klasse). Det tok heller ikke lang tid før de første solskinnshistoriene om kollisjonsputens livreddende effekt kom.

Senere har det gått slag i slag, og i år er det 30 år siden Mercedes leverte en bil med den første kollisjonsputen for forsetepassasjeren (E-Klasse). Samtidig har det gått 20 år siden de første hodekollisjonsputene langs tak-kanten ble montert.

Mercedes-Benz S-Klasse var aller først med kollisjonspute i rattet i 1981.

Stuttgart-giganten har senere plusset på mye mer, godt i pakt med sine lange tradisjoner for å ha sikkerhet som en kjerneverdi.

Kollisjonsputenes livreddende effekt er for lengst bevist, også hos andre bilmerker, og nesten alle bilmodeller har i dag mange kollisjonsputer integrert for passiv sikkerhet – fra kne- og beltekollisjonspute til hode-, bryst og side-puter.

Da Mercedes-Benz lanserte 1998-modellen av S-Klasse, var dette med 8 kollisjonsputer som standard utstyr: To foran for fører og passasjer, i alt fire sidekollisjonsputer foran og de nyutviklede hodekollisjonsputene langs begge sider bak.

Hos Mercedes-Benz startet utviklingen av kollisjonsputer så tidlig som i 1966, med det første patentet registrert i oktober 1971.

Da den første kollisjonsputen ble introdusert i S-Klasse i 1981. var dette en milepæl for passiv sikkerhet, og løsningen gikk raskt sin seiersgang gjennom hele bilindustrien. Lite er forandret av grunnprinsippet, men i dag har mange kollisjonsputer adaptiv design – full effekt fyres ikke nødvendigvis av i ett smell, men de utløses i to trinn slik at effekten tilpasses til hvor alvorlig kollisjonen oppfattes av bilens sensorer.

Da den første kollisjonsputen for forsetepassasjeren kom for 30 år siden, tok den all plassen i hanskerommet. Tross alt hadde den oppblåst et volum på nesten 170 liter. Senere har dette som kjent endret seg betydelig, og vi har igjen fått hanskerommet tilbake til sine opprinnelige formål…

Sidekollisjonsputen ble vist første gang av Mercedes i 1993, og ble lansert i E-Klasse i 1995. Med denne var målet sideveis beskyttelse for passasjerene. Dette området beskytes ytterligere av hodekollisjonsputene langs tak-kanten, som kom i 1998. Den folder seg ut som et gardin langs vinduene ved kraftig påkjørsel fra siden, og reduserer risikoen for hodeskader betydelig.

Fører- og passasjer-kollisjonspute i en Mercedes-Benz SL.

Hodekollisjonsputene ble først tilbudt som ekstrautstyr til E-Klasse fra juli 1998, og som standard i S-Klasse fra samme høst.

Senere er listen blitt utvidet ytterligere med bl.a. kollisjonspute for knær i 2009, og sideveis beskyttelse for brystkasse/bekken og beltekollisjonspute (2013).

Og hele tiden har Mercedes-Benz vært krystallklare på at kollisjonsputer IKKE erstatter sikkerhetsbelter, som fortsatt er det viktigste beskyttelsessystemet. Det er kombinasjonen av de to som i sum gir best passiv beskyttelse.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com