IMx KURO: Blir dette din neste elbil fra Nissan?

IMx KURO, om det nå blir det som blir det endelige modellnavnet, er den neste rene elbilmodellen som kommer fra Nissanpå personbilsiden. Bilen på bildet over, er konseptmodellen med dette navnet. Den vil danne utgangspunkt for den kommende crossover produksjonsmodellen.

Den endelige bilen vil sikkert ikke se helt slik ut, men hovedlinjene vil være godt gjenkjennelige. Men som ellers når spenstige konseptmodeller gjør sin entre i produksjon-antrekk, så blir vi nok noe skuffet også her.

IMx blir garantert på langt nær så futuristisk når den ruller ut på markedet som det konseptmodellen er. Jeg tipper at den vil bli ganske mye «normalisert» før den gjør sin entré – for eksempel med større høyde og økt bakkeklaring, foruten linjeføring og karosseridetaljer som er betydelig mer smaksnøytrale enn på konseptbilen.

Et høydepunkt blir nok Nissans B2V (Brain to Vehicle) teknologi, som blant annet skal forkorte reaksjonstidene i kritiske situasjoner.

B2V «oversetter» signaler fra bilførerens hjerne for å gi effektiv assistanse med kjøringen, og for å hjelpe både autonome og manuelle systemer med å lære fra føreren.

Slik skal systemet kunne føre til kortere reaksjonstider, foruten at bilen hele tiden aktivt tilpasser seg føreren for å gjøre kjøreopplevelsen morsommere og mer komfortabel.

B2V skal kunne forutse førerens aksjoner til enhver tid, og er det første systemet i sitt slag.

En videreutviklet generasjon av ProPilot gir bilen avanserte selvkjørende egenskaper i full-autonom modus. Når ProPilot velges, felles rattet inn i dashbordet og alle seter felles ned til hvilestilling. Med god plass kan alle nyte avslappet transport til bestemmelesstedet.

Når man igjen velger Manual, kommer rattet igjen på plass, setene justeres tilbake til opprinnelig posisjon, og føreren får sømløst tilbake full kontroll over bilen.

På undersiden finnes Nissans nye elbil-plattform, som gir helt flatt gulv.

Med batteriene helt nederst i bilen blir tyngdepunktet lavt – og kjøreegenskapene skarpe. Ifølge Nissan vil IMx redefinere de dynamiske egenskapene i en crossover.

Dersom foreløpige opplysninger om effekt og lignende stemmer, glir nok folkeligheten her litt ut til venstre – her er det 435 hk effekt, dreiemoment på saftige 700 Nm (som overgår fantastiske Nissan GT-R!) – og kapasitet til mer enn 600 kilometer rekkevidde.

Da er det i hvert fall bare å parkere rekkeviddeangsten for godt…

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar