Hyundai: Bestselger-potensial – 20.000 venter på el-Kona!

Hyundai gjør mye riktig for tiden, og sent i fjor lanserte fabrikken det som kan bli en utrolig viktig modell for koreanerne også her på berget – B-segment-SUVen Kona.

Bilen kommer som elbil med lang rekkevidde i juni, og da 20.000 potensielle kunder hadde tegnet seg som interesserte, stengte importøren reservasjonslisten!

Her får du vite litt mer om hva du kan vente deg av bilen. Foreløpig er altså Hyundai Kona hos forhandlerne som «fossil»  bil, med en spennende 1,0 liter turbo bensinmotor med 120 hk – og til en svært god pris.

De første KONA electric skal være på norske veier i juni. Bilen blir da tilbudt med batteripakker på 39,2 kWh og 64,2 kWh, og blir da den aller første folkelige fullelektriske SUVen på markedet. Da blir veien kort til toppen av registreringsstatistikken, om fabrikken klarer å levere.

– Da vi passerte 20.000 interesserte kunder, valgte vi å stenge reservasjonslisten for å være sikre på å kunne ta godt hånd om de som har meldt seg. Alle som har tegnet seg kommer selvsagt ikke til å kjøpet bilen, men vi mener nå at de som ender opp med kontrakt, også skal ha bil senest i løpet av 2019, sier Christian Stenbo i Hyundai Motor Norge.

Han opplyser at importøren regner med å få 2500 el-Kona til Norge i år, med enda høyere tall neste år.

Bensinmodell inntil videre

Inntil videre får vi nøye oss med Kona med bensinmotor, men det er slett ikke noe dårlig alternativ, bekreftet vår første prøvekjøring av bilen i området rundt Barcelona, og et mye ferskere møte med Kona på norske veier.

Bildet: Bagasjerommet på Hyundai Kona overrasker positivt.

I sin klasse er dette en av de rommeligste SUV-modellene, og ganske sikkert den best utstyrte. Bilen blir også en vinner på pris: Selv med både Plusspakke, Teknikkpakke og skinninteriør når ikke prisen opp i 310 000 kroner. Det som da gjenstår er soltak og metallic lakk, og det betyr 16 000 kroner til.

Masse utstyr

Da får man en bil med full LED nær- og fjernlys og fjernlysassistent, 8 tommer berøringsskjerm med navigasjon (TomTom-basert), Apple CarPlay og Android Auto, automatisk avdugging, head-up display, ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer, blindsonevarsler, ryggeradar for kryssende trafikk, trådløs lader til smarttelefon, 18 tommer lettmetallfelger, el.justerbart fører- og passasjersete som også har ventilasjon.

Og uten pristillegg kan man dessuten velge mellom tre alternative kontrastfarger på sømmer, luftdyser, setebelter, ring rundt girspak og startknapp.

Dette er bare smakebiter fra en nesten endeløs og imponerende liste over standardutstyr, medregnet pakkene.

Uten noen ekstra pakker er startprisen for bilen 253 900 kroner, og selv da får man en bil som er rimelig godt utstyrt.

Mest trolig blir det nok likevel topputgaven som vil friste kjøperne mest, i solid norsk tradisjon.

Bensinmotor som leverer godt

Hyundai Kona er altså foreløpig tilgjengelig med forhjulsdrift, 6-trinns manuell girkasse, og en overraskende kjapp 1,0 liter motor med 120 hk, og med imponerende bra trekkraft. Også i høye gir skjer det noe når pedalen trykkes ned for å få ekstra kraft for eksempelvis forbikjøringer.

Bildet: Ryddig og velredigert førerplass. Stor og høyt plassert skjerm er et pluss.

Bilen produseres også med 1,6 liter turbo bensinmotor med 177 hk og DCT dobbeltclutch automatgirkasse, men denne blir ikke tilgjengelig i Norge. Trolig ville den blitt for dyr.

Men 1,0-literen med sine 120 hk er en kraftkilde det er lett å leve greit med. Ikke bare har den gode ytelser, den ser også ut til å være sparsom med dråpene.

For den som ikke på død og liv må ha elbil – og som kanskje har behov for å kjøre med tilhenger – er dette et svært godt alternativ i sin klasse.

Bildet: Oversiktlig og med god lesbarhet gir instrumentene i Kona effektiv informasjon.

Elbil med 204 hk

Vil du likevel vente på elbil-utgaven, så er altså den på markedet fra juni måned. Den største batteripakken har en oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC), og uavhengig av batteripakke vil bilens elmotor levere en effekt på hele 150 kW, eller 204 hestekrefter. Dermed er det all grunn til å forvente at helt nye Hyundai KONA electric blir en kjapp og morsom bil å kjøre.

Ombordladerens kapasitet økes fra 6.6 kW, som på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Dette muliggjør raskere hjemmelading. Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter.

Hyundai Kona og Kia Stonic er for øvrig ikke søstermodeller, om du skulle tro det. Hyundai har utviklet en helt ny SUV-plattform for Kona, med vekt på høy bakkeklaring, et bredere og mer romslig chassis, og korte overheng med lang akselavstand.

Kort om Hyundai Kona 1,0 T-GDI:

Motor: 1,0 liter 3-sylindret turbo bensinmotor. 120 hk. Maks dreiemoment 172 Nm v/1500-4000 o/min.

Drivverk: Forhjulsdrift, 6-trinns manuell girkasse. Full pakke av førerassistansesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4165 x 1800 x 1565 mm.

Akselavstand: 2600 mm.

Bakkeklaring: 170 mm.

Bagasjerom, volum: 361 – 1143 l.

Egenvekt: 1233 kg.

Akselerasjon, 0-100 km/t: 12,0 sek.

Toppfart: 181 km/t

Drivstofforbruk ved blandet kjøring (oppgitt): 0,54 l/mil.

CO2-utslipp: 125 g/km.

Pris: Fra kr. 253 900,-. Prøvebil med Plusspakke, Teknikkpakke og skinninteriør ca. 308 000 kroner.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar