Ny hydrogen-Hyundai med oppgitt rekkevidde 800 kilometer

Hyundai er en pionér på hydrogenbiler, og var også først ute med serieproduksjon og salg av sin ix35 Fuel Cell (FCEV). Brenselcelle med hydrogen som drivstoff er kanskje den mest miljøvennlige drivlinjen av alle. I prinsippet er det en elbil – men den store forskjellen er at den produserer elkraft selv fra hydrogen.

Det eneste den slipper ut er noen få vanndråper. Og de er så rene at de godt kan drikkes.

For dårlig infrastruktur

Til gjengjeld må hydrogen-tanken fylles når rekkevidden på rundt 800 kilometer er nådd. Dette går raskt, men koster atskillig mer enn sammenlignbar lading av en konvensjonell elbil.

Den viktigste årsaken til at hydrogenbiler så langt bare er solgt i en håndfull eksemplarer (også fra Toyota), er at infrastrukturen er svært lite utbygd ennå. Hydrogen-stasjoner er det ikke mange av, men det blir spennende å se hva som skjer den dagen slike er på plass med rimelige mellomrom.

Mens den forrige hydrogenbilen fra Hyundai var basert på SUV-modellen ix35, er den nye som nå kommer en dedikert hydrogenbil helt fra bunnen.

800 kilometer rekkevidde

Hyundai Nexo er en stor SUV, som har tatt lange steg teknologisk. Bilen har et nytt og mer effektivt brenselcellesystem – verdens mest effektive, mener fabrikken selv. Den har mindre og lettere komponenter i drivlinjen, og kapasiteten i hydrogentankene er økt.

– Med disse endringene får NEXO en teoretisk rekkevidde som er forventet å være på 800 kilometer per fylling. Dette er en økning på om lag 40 prosent sammenlignet med forgjengeren ix35 Fuel Cell, sier Øyvind L. Knudsen, produktsjef i Hyundai Motor Norway.

I praksis vil dette trolig bety en effektiv rekkevidde mellom 600 og 650 kilometer, avhengig av ytre forhold og kjørestil.

Bilen har en elmotor som leverer 161 hk, og oppgis å klare 0-100 km/t på ca. 9,5 sekunder. Trekkraften er god – nærmere 400 Nm skulle gi skyv godt nok for de aller fleste.

Fyller på 5 minutter

– Vi har også gjort store fremskritt når det kommer til kaldstart, som tradisjonelt har vært en utfordring på hydrogenbiler. NEXO starter uten problemer selv i temperaturer rundt 30 minusgrader.

I motsetning til vanlige elbiler som må lades med kabel, kan den nye SUVen fylles opp på bare fem minutter på en hydrogenstasjon, forteller Knudsen.

Nexo strekker miljøvennligheten langt forbi selve utslippet av rent vann. Innvendig er alle materialoverflater i UL-sertifiserte biomaterialer – fra gulvmatter til plastdeksleer og soft-skin materialer.

Renere luft ut enn inn

Dette gir en CO2-reduksjon på 20 prosent. I tillegg har den fått luftforurensningsfiltre som filtrerer fint støv, inkludert nanopartikler. Det betyr at 99,9 prosent av alt støv kan renses, og at den luften som slippes ut av Nexo er renere enn luften som kom inn.

Sikkerheten har ingeniørene hos Hyundai også hatt et sterkt øye på. Til dette hører blant annet et videreutviklet og mer effektivt blindsonevarslings-system – Blind-Spot View Monitor – som reduserer faren for sidekollisjoner enda mer.

Neste generasjon filassistent holder aktivt bilen på plass i sin fil, både på store og små veier, og både i lave og høyere hastigheter. I kombinasjon med dette systemet kommer også en videreutviklet adaptiv cruise kontroll.

Selvkjørende egenskaper er naturligvis på plass, og med Remote Smart Parking Assist kan bilen også parkere seg selv.

Hyundai Nexo ventes å komme til landet i løpet av våren.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar