Continental vil sikre bilene mot hacker-angrep

Dagens bileiere lever en risikofylt tilværelse, og da tenker jeg ikke bare på at man kan komme ut for en ulykke i trafikken. I dag er kanskje risikoen for at hackere tar kontroll over bilen minst like stor, i hvert fall med de nyeste bilene.

Mange gode krefter jobber intenst med å redusere nettopp denne risikoen, og en rekke tiltak er allerede på plass for å unngå at fremtidens oppkoblede biler skal utsettes for dataangrep som kan påvirke sikkerhetssystemene.

Trenden mot stadig mer digitalisering, oppkobling og autonom kjøring, betyr at biler blir en del av ”tingenes internett”. Samtidig er biler allerede potensielle mål for angrep fra hackere, og derfor er datasikkerhet og sikring av komponenter et viktig tema i hele bilbransjen.

Målet er å beskytte biler mot dataangrep, og det viktigste er å beskytte sikkerhetskritiske systemer som bremsene.

For å nå Vision Zero-målet om en ulykkesfri veitrafikk er det nødvendig at bilene og infrastrukturen kan snakke med hverandre gjennom digitale kanaler. Dette kan imidlertid potensielt også åpne døren for hackere, og betyr dermed at systemene ikke bare må være funksjonsmessig trygge, men også kunne stå imot utvendige angrep.

Dette er bakgrunnen for at Continental bruker cyber-sikkerhetsteknologi for å sikre seg mot mulige dataangrep i både sikkerhetskritiske komponenter, og i sine produksjonsanlegg.

– Våre eksperter jobber med å løfte sikkerheten, og sikre våre systemer mot hackerangrep. Dette er avhengig av sikkerheten i våre produksjonsanlegg, og vi har allerede gjort våre første produksjonslinjer klare til å integrere cybersikkerhets-funksjoner i produktene, sier sjef for Vehicle Dynamics-divisjonen i Continental, Felix Bietenbeck.

– Sikkerhet påvirker alle komponentene i en bil, og det er grunnen til at ikke bare kommunikasjonssystemene, men også – og særlig – sikkerhetssystemer som bremser må beskyttes, fortsetter han.

Hackere har en lang rekke ulike motiver. Datatyveri, finansielle motiver og omdømme er tre eksempler. På bakgrunn av dette styrker Continental beskyttelsen med tanke på alle angrepsformer, og innfører sikkerhetsløsninger i flere sjikt.

Først er de individuelle elektroniske systemene beskyttet, deretter er kommunikasjonen mellom de interne systemene beskyttet, som et tredje lag er kjøretøyets eksterne tilkoblinger beskyttet, og til slutt er databehandlingen utenfor bilen beskyttet når det kommer til tyveri og manipulering.

Alle fremtidige produkter fra Continental vil være utstyrt med kryptografiske funksjoner som gjør det mulig å legge inn sikkerhetsnøkler.

Disse genereres individuelt for hvert produkt, og sørger for at hver enkelt bil er sikret best mulig. Selv om én bil skulle bli hacket, vil ikke hackerne få tilgang til andre biler.

– Disse nøklene kan bli brukt til ulike ting, men kan, i likhet med PIN-koden på telefonen din, ikke leses utenfra, forklarer leder for cybersikkerhet i Continental, Dennis Kutsche.

Datasikkerhet er imidlertid ikke et rettferdig spill. For mens Continental må holde øye med en lang rekke systemer, trenger hackerne bare å identifisere én eneste svakhet.

– Det er som et evigvarende kappløp mellom oss som prøver å sikre systemene, og de som prøver å bryte seg inn. Derfor er det ekstremt viktig å handle så fort som mulig når man identifiserer svakheter, sier Kutsche.

På bakgrunn av dette har Continental innført et hendelsesstyringssystem. Dette er en ekstra sikkerhetsmekanisme som reagerer umiddelbart ved et eventuelt angrep. Dette er utviklet av det israelske datasikkerhetsfirmaet Argus Cyber Security som Continental kjøpte opp i fjor høst, og gjorde til en del av Elektrobit.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar