Connectivity vil forandre bilkjøringen din totalt

Connectivity har du vel hørt om? Hvem har ikke det, i dag? Men vet du hva begrepet egentlig innbefatter?
Svaret på nederste linje med to tykke streker under er sikrere og mer effektiv bilkjøring.

Forsøksvis kort forklart med at bilene selv «snakker sammen» for å hindre ulykker og gi bedre flyt i trafikken.

Samtidig «overtar» bilen mange av de beslutningene du som bilfører hittil har vært nødt til å ta. Siden de fleste ulykker er forårsaket nettopp av menneskelige feil, er kanskje ikke dette så galt…

Bildeling, samkjøring og mye mer

Hos giganten Bosch ser man såpass seriøst på connectivity at man nylig opprettet en egen avdeling med småpene 600 ansatte som skal utvikle og selge det man kaller digitale mobilitetstjenester.

I dette ligger bildeling, samkjøring og connectivity-baserte tjenester for bilister, og mye mer knyttet til dette.

– Vi bruker connectivity for å realisere vår visjon om mobilitet uten utslipp, stress eller ulykker, sier konsernsjef dr. Volkmar Denner i en kommentar.

Et 1300 milliarder-marked

At Bosch vil satse er ikke så merkverdig – i 2025 – om bare syv år – vil det finnes over 470 millioner kjøretøy som benytter intelligent kommunikasjon over hele verden, ifølge konsulentselskapet PwC, og for Bosch åpner selvsagt dette gylne muligheter.

Bare om fire år vil nemlig markedet for mobilitetstjenester og lignende digitale tjenester ha en verdi på 140 milliarder euro, mener PwC. For Bosch betyr dette at området connected driving, eller intelligent kjøring, har stort vekstpotensial.

Elbil-fordeler

Planen er at den nye avdelingen skal utvide utvalget av tjenester ytterligere. For eksempel varsler mobilitetstjenester fra Bosch om bilister som kjører mot kjøreretningen – og gjør det mulig å bruke smarttelefonen som bilnøkkel.

Det nyeste er samkjøringstjenesten fra det amerikanske startup-selskapet Splitting Fares Inc. (SPLT), forteller Denner, som nylig også presenterte “Connected services” – intelligent kommunikasjon – innen el-mobilitet, som vil gjøre at elektriske kjøretøy i større grad tilpasses massemarkedet.

Ridesharing

Et marked som vokser innenfor connected mobility er ridesharing – eller samkjøring – som omfatter nettjenester og apper for samkjøring, samt organisering av kjøretjenester og drosjer.

I 2022 antas det at antallet mennesker som bruker samkjøring vil ha øket til 685 millioner.

I dag er de fleste slike tjenester rettet mot mennesker som tilfeldigvis reiser samme vei, eller som ønsker å bestille en reise spontant; selskaper og pendlere har ikke stått spesielt i fokus. Dette er stikkordet for SPLT, som nettopp ble kjøpt opp av Bosch.

Organisert samkjøring på sekunder

Det amerikanske startup-selskapet har utviklet en plattform som bedrifter, universiteter og andre offentlige instanser kan benytte for å organisere samkjøring for sine ansatte.

Denne B2B-tilnærmingen er beregnet for pendlere: SPLT-appen gjør at folk kan kjøre sammen til arbeidsplassen eller studiestedet. En fordel ved at kollegaer kjører sammen, er at man ikke behøver å sette seg i bilen sammen med fullstendig fremmede mennesker.

I løpet av få sekunder finner en algoritme en samkjøring som passer, og beregner den raskeste ruten avhengig av trafikkforholdene.

Bra for alt

Den beregner hvor mye tid som går med til å koordinere avgangssted, avgangstid, best rute og passasjerer. Deling er bra for humøret, for lommeboka og for miljøet. Bedrifter kan slik også bidra til å redusere antallet biler i trafikken.

– Connectivity er en måte å tenke nytt på. Ikke bare om bilen, men hvordan vi bruker transportmidler generelt, sier Denner i Bosch.

Digitale tjenester for el-kjøretøy

COUP er et datterselskap av Bosch som siden 2016 har leid ut el-mopeder i Berlin.

Etter at firmaet introduserte el-moped-deling i Paris i fjor, vil de nå lansere tjenesten i Madrid i år. Dette kommer til å øke det totale antallet el-mopeder til 3.500.

Når er det tomt – og hvor kan du lade?

På IoT-konferansen i Berlin for kort tid siden presenterte Bosch «system!e», et system for elektriske motorkomponenter med intelligent kommunikasjon og nye serviceløsninger for el-biler. Til dette formålet har Bosch forbundet el-kjøretøy med Bosch Automotive Cloud Suite.

Selskapet utvikler nettbaserte tjenester på grunnlag av slik interaksjon. I fremtiden kommer el-biler til å vite nøyaktig når de går tom for strøm, men også hvor de kan lades opp igjen.

Adjø til rekkeviddeangst

Mange bilkjøpere velger ikke elektrisk fordi de er bekymret for om de kommer til å bli stående langs veien med tomt batteri. Det er dette problemet system!e er utviklet for å takle.

Fordi el-bilen er tilkoblet en sky, kan systemet vise en utvidet beregning av rekkevidde. En algoritme tar her hensyn til aktuell batteristatus, strømforbruk på grunn av oppvarming eller luftkjøling, bilførerens kjørestil, og informasjon om omgivelsene.
Dette inkluderer også aktuell trafikksituasjon og topografiske data for ruten. Basert på denne informasjonen kan systemet beregne nøyaktig rekkevidde.

Full oversikt for lading

På lengre turer med elbil suppleres den utvidede beregningen av rekkevidden med en “ladeassistent”. Denne tjenesten vet hvor alle ladestasjoner befinner seg på en gitt rute, for eksempel fra München til Hamburg, eller fra Oslo til Bergen, slik at den kan planlegge nødvendige pauser når batteriet må lades opp. Den tar seg også av betalingen.

Takket være ekstra informasjon om for eksempel restauranter, kafeer og shoppingmuligheter kan bilføreren slappe av og utnytte ladetiden på en hyggelig måte.

Lading i smartboliger

En tredje tjeneste tar seg av opplading av kjøretøyer i smartboliger, og hjelper til å optimalisere strømforbruket. Dette integrerer bilen i smartboligens strømnett – for eksempel kan bilbatteriet supplere den stasjonære energilagringen i husets solcellesystem.

I løpet av dagen tar bilen opp energioverskuddet fra solcellene,

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar