BMW har levert 100 000 elbiler i 2017!

At BMW så raskt skulle bli en dominerende produsent av elbiler hadde neppe mange ventet. Merket er over lang tid kjent som en av de største og viktigste eksponentene for råsterke forbrenningsmotorer, og for entusiastene har BMW vært synonymt med fossile biler.

Så viser det seg at München-produsenten går ut av 2017 med en årsproduksjon på 100 000 elektrifiserte biler, og står med dette for 10 prosent av verdens samlede elbil-salg med sine BMW- og Mini-modeller.

Elektromobilitet bestemmer fremtiden

– Vi leverer hva vi lover. Når vi kan levere 100.000 elektrifiserte biler på ett år er det en viktig milepæl for oss. Samtidig er det bare begynnelsen på noe som har vært viktig for oss lenge.

Fokus på elektromobilitet vil være målestokken for fremtidig suksess i vår bransje, sier BMW Groups toppsjef, Harald Krüger.

BMW i3 fortsatt en storselger

Det er selvsagt ikke minst lille i3 som drar lasset. Denne modellen er det produsert mer enn 200 000 biler av siden den ble lansert i 2013. Mer enn 13 000 av disse går på norske veier, og bare i løpet av 2017 ble det registrert mer enn 4600 nye BMW i3.

En viktig årsak til i3-suksessen, er leveringsdyktighet. Her slipper kundene å vente unødig lenge på sin nye bil, og slikt har selvsagt betydning.

Ser vi på totaltallet, er 70 prosent av alle nyregistrerte BMW’er i Norge i 2017 elektrifiserte biler.

For Mini er andelen 50 prosent, noe som ventes å øke kraftig når første helelektriske Mini lanseres i 2019.

Elektrifisert fremtid
I 2025 vil BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske.

Fra 2021 vil den femte generasjonen av den elektriske drivlinje- og batteriteknikken være tilgjengelig på markedet. Modulene skal være skalerbare, slik at hver nye bilmodell kan utstyres med hvilken som helst drivlinje.

BMW Groups fremtidige elektriske modeller vil ha en rekkevidde på opp til 700 km, mens de kommende plug-in hybridene vil ha en elektrisk rekkevidde på opp til 100 km.

BMW har allerede har sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9, hvilket bærer bud om at BMW virkelig mener alvor med satsingen på elektrifiserte biler.

Les også: Kona kan bli Hyundais neste trumfkort!

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar