Blir det bedre tider for SsangYong med ny importør?

OK-SsangYong-concept-
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Koreanske SsangYong har ikke hatt noen lett og lykkelig tilværelse på det norske markedet, og 30 juni sier Autonor takk for seg som importør etter å ha representert merket i 23 år. Samtlige aksjer i SsangYong Norge går fra denne datoen over til en dreven ringrev i bransjen.

Pongo AS, som overtar eierskapet, er nemlig 100 prosent eid av Nils Petter Gill som har lang erfaring som bilimportør med selskapene Autoindustri AS og Subaru Norge AS. Få har bedre forutsetninger enn ham for å lykkes med et nisjemerke som SsangYong.

– Vi ser frem til å få flere bein å stå på. Vi tror SsangYong kan bidra godt i årene som kommer, og vi har forventninger til fremtidige modeller, sier Nils Petter Gill selv i en kommentar.

Nå blir det samlokalisering med Subaru Norge på Skytta i Nittedal, noe som forhåpentligvis gir fordeler for begge selskaper.

SsangYongs mest kjente modell her i landet, har nok vært den robuste firehjulstrekkeren Rexton, men mange husker også Korando, Actyon og Rodius – sistnevnte kanskje mest for et design som av påfallende mange ble stemplet som ”verst”.

Den tekniske kvaliteten har det ikke vært mye klager på, og med nye Tivoli og stasjonsvognutgaven XLV har merket også kommet med to spennende nyheter i et veldig aktuelt segment.

For Subaru har den siste tiden heller ikke vært lett. Uten verken elbil eller hybrid å by på, har i praksis omtrent halvparten av det norske nybilmarkedet vært utilgjengelig for merket, noe som naturligvis har vært godt synlig på salgstallene. Men dette nærmer seg en endring; spørsmålet er mest hvilken modell som først kommer med hybrid-alternativ. Med nærheten til Toyota i tankene, blir det kanskje først ”vanlig” hybrid, og ikke ladbar?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com